spitale.md

Friday, February 19, 2016

Sportul în alăptare

Sportul în alăptare

foto:copilul.ro

Una dintre cele mai frecvente întrebări ale mamelor care alăptează este dacă au voie să practice sport. Și dacă au voie când pot începe și ce fel de sport este bine venit pentru a nu dăuna lactației. La toate aceste întrebări vă răspunde în articolul de mai jos, consultanta în alăptare și co-fondatoarea „Mămica Alăptează” -  Olga Gutium.

  
Este compatibilă alăptarea cu sportul?
„Da! Absolut!” ne spune foarte ferm consultanta în alăptare Olga Gutium. Ea consideră că sportul e o posibilitate minunat de a reveni în formă, de-a menține corpul tonifiat și de a scăpa de stres. Cu condiția ca femeile care alăptează să respecte câteva reguli simple despre care o să discutăm în continuare:
-         efort de la minim la moderat;
-         absența exercițiilor ce pot trauma sânii;
-         sutieni comozi;
-         hidratare.


La cât timp după naștere putem începe să practicăm sportul?
În general după 6 săptămâni de la o naștere naturală, mama deja poate începe să facă sport, în cazul când nașterea a avut loc prin operația de cezariana, acest termen este de obicei mai mare și în acest caz medicul genecolog este cel care vă va da undă verde pentru practicarea sportului, atunci când va considera că tăietura s-a cicatrizat destul.

„Este totuși o diferență dintre sportul pe care îl putem practica după 6 săptămâni de la naștere și cel pe care l-am practicat până la sarcină. După o lună jumate putem începe să facem exerciții acasă, cu intensitate redusă crescând treptat spre medie”, spune Olga Gutium. Consultanta în alăptare specifică faptul că mamele care alăptează pot relua antrenamentele mai intensive din moment ce se recuperează în totalitate de după naștere, iar copilul poate rezista liniștit în absența mamei 2-3 ore; acest lucru se întâmplă aproximativ în jurul vârstei de 6-7 luni ale copilului.


Care ar trebui să fie intensitatea exercițiilor la început?
„Cel mai important lucru pe care trebuie să-l știe o mamă care alăptează este că practicarea sportului trebuie începută de la efort minim și încet, treptat, destul de lent poate mări intensitatea exercițiilor sau a antrenamentului”, spune consultanta în alăptare Olga Gutium. În continuare mama care alăptează poate practica sport, păstrând o intensitate medie a antrenamentelor, în acest mod, modul activ de viața nu va aduce nici o daună lactației.


Ce fel de spor este indicat să practice o mamă care alăptează?
În timpul alăptării femeile pot practica aproape orice tip de sport. Unele dintre cele mai indicate sporturi sunt: yoga, fitball, pilates, pilates-ball și altele de intensitate medie. Aceste tipuri de sport pe de o parte nu conțin exerciții de genul săriturilor și alte elemente care ar putea trauma sânii, iar pe de altă parte tonifiază mușchii și întregul corp. Spre exemplu filball și pilates-ball sunt concepute special pentru gravide și mame care alăptează. Puteți practica de exemplu și înotul, puteți merge la piscină, nu aveți nevoie de un regim special al temperaturii, însă este important să aveți grijă să nu răciți atunci când ieșiți din apă. Antrenamentele la sala de sport este recomandat să le începeți cu exerciții de intensitate mică, iar apoi trepta, lent, să creșteți intensitatea de la antrenament la antrenament.



Este important să evitați exercițiile care ar putea trauma sânii. Din aceste motive este recomandat să evitați toate tipurile de lupte. Ce ține de sporturile în cadrul căror sânii sunt supuși oscilațiilor, ca alergatul, săritul, acestea pot fi practicate, dar e foarte important ca sânii să fie bine susținuți de un sutien corespunzător. Lenjeria trebuie să fie destinată sportului, fără sârme, să susțină bine sânii și să aibă bretelele late.

De obicei nu se recomandă mamelor care alăptează să practice sporturi de genul aerobică clasică sau step, ele conțin multe exerciții care supun sânii oscilațiilor și presupun o pierdere mare de energie, ceea ce e incompatibil cu ideea recuperării, dar anume de recuperare are nevoie o femeie care a născut și alăpteză.


Ar trebui să mărească cantitatea de apă băută o femeie care alăptează și practică sport?
„O pierdere mare de lichide nu este tocmai potrivită pentru femeile care alăptează, din acest motiv e necesar să nu uitați să măriți cantitatea de apă băută. Este necesar să beți apă atât în timpul antrenamentelor, cât și după. Dacă în timpul antrenamentului vă este sete sau simțiți că amețiți, trebuie să vă opriți și să beți un gât de apă. Nu vă limitați cosumul de apă, cel mai recomandat este să beți porții mici de apă, dar des.” Spune Olga Gutium.


Care pot fi urmările dacă mama va începe antrenamentele din start de o intensitate maximă?
În procesul efortului fizic mușchii elimină acid lactic, acesta pătrunde în lapte și poate schimba într-o măsură mai mică sau mai mare gustul acestuia. În cazul în care femeia care alăptează practică sport la intensitate maximă, spre exemplu ca în cazul sportului profesionist, laptele își poate schimba gustul considerabil, iar copilul poate chiar refuza sânul din această cauză. Consultanta în alăptare spune că totuși studiile au demonstrat că acest proces este foarte individual.

„Antrenamentele intensive, fără asigurarea aportului necesar de lichide pot reduce temporar cantitatea de lapte. Acest lucru se poate întâmpla din cauza producției masive de adrenalină în corp, aceasta la rândul său are prioritatea de-a inhiba producția de oxitocina – hormonul responsabil de eliminarea laptelui din sâni. Din aceste motive temporar laptele poate curge mai greu din sâni, iar această situație poate fi dezaprobată de copil” spune Olga Gutium.


Ce e de făcut dacă bebe se comportă ceva mai capricios la sân după ce mama a fost la antrenament?

„În primul rând urmează să reduceți din intensitatea antrenamentelor. În al doilea rând, pe moment, faceți o baie fierbinte, beți o ceașcă de ceai fierbinte și încercați să vă relaxați la maxim; și cel mai important este să alăptați copilul. Liniștea, băile și ceaiul fierbine împreună cu alăptarea pot face minuni.„ a încheiat Olga Gutium.


Anastasia Popescu

No comments: